Ett träningspass

Det varierar förstås hur ett kendopass ser ut men de följer ofta ett traditionellt mönster. Det går därför att beskriva ungefär hur en vanlig träning brukar gå till.

Gemensam uppvärming

Vår uppvärmning ser delvis ut som den brukar göra i många andra sportsammanhang, ofta med lite joggning, uppmjukning av leder och töjning av muskler.

I kendouppvärmning ingår även att värma upp rösten, vilket bl.a. görs med hjälp av en japansk ramsa (räkning) i takt. Syftet är att lära sig koordination och andningskontroll, att värma upp rösten inför träningen och att bygga upp energi tillsammans. Kendo kräver mycket av kroppen, men också av rösten!

Oftast avrundas uppvärmningen med huggtekniksövningar (suburi), för att få igång blodcirkulationen i armarna.


Gemensam suburi. De flesta tränar i blå kläder, men det finns inga regler som säger
vilka färger man ska ha på sig.

Seiza och pårustning

Efter uppvärmningen följer uppställning (seiritsu) och en gemensam traditionell samling kallad seiza. I seiza sitter vi på knä, mediterar kort och bugar för varandra samt lokalen. Det är en japansk tradition som hjälper oss att komma till ro, släppa yttervärlden och fokusera på den kommande träningen. Efter bugningen tar vi på oss rustningen.

Teknikträning

Uppvärmningen brukar kunna vara jobbig, men det är när rustningen har kommit på som det kan bli riktigt tufft. Vi övar olika aspekter av kendo oftast parvis, i enlighet med vad instruktören bestämmer. Grunden inom kendo består av korrekt utförda stora raka hugg, men detta är långtifrån allt. Efterhand får man lära sig många olika typer av hugg och kontrings- och anfallstekniker. Vi tränar också inlevelse och fokusering m.m. Teknikträningen brukar utgöra den största delen av passet, men behöver inte alls göra det.

Fri sparring

Många tycker att den fria sparringen (ji-geiko), som brukar avsluta kendopassen, är roligast och gräms över att den känns för kort. Det är i sparringen vi försöker tillämpa allt vi lärt oss under träningen. En viktig del i den fria sparringen är att den ska vara prestigelös. Det handlar inte om att till varje pris träffa motståndaren och undvika att bli träffad själv. I sparringen ger och tar man och arbetar för att bli bättre samtidigt som man hjälper partnern att bli bättre.

Avslutande seiza

Efter träningen följer uppställning och avslutande seiza samt avtagning av rustning.

Ett exempel

Den här filmen är från en uppvisning i Japan. Demonstrationen är uppbyggd som ett träningspass, med övningar vi normalt gör. Först ut är en huggserie som är en av de viktigaste övningarna vi har, därefter (runt 1:30) följer grundhugg.


 


Underordnade sidor (1): Om kendo